Byliśmy dziś u dr Chrzanowskiej, po obserwacji Patryka stwierdziła, że się bardzo się zmienił od diagnozy. BA! To zupełnie inne dziecko! :))
A wracając do tematu odkładanego:
Kiedy zgłaszałam się na Konferencję „Autyzm.
Interakcje-porozumienie- dialog” nie sądziłam, że zastanę tam takie WOW!
Dokładnie: WOW!
Dr Dave Hewett, Janet Gurney i Gina Davies ze swoimi
metodami : Intensive Interaction oraz Attention Autism
wyrywały mnie z krzesła i kazały gnać do domu by podpatrzone sposoby potestować
na synku.
I wiecie co? One również działają!!!
Fakt, że sam początek Konferencji wydał mi
się zajeżdżać Son Rise, ale to bez znaczenia. Po raz kolejny zostałam trafiona
granatem entuzjazmu!
INTENSIVE INTERACTION
Intensywna Interakcja jest podejściem
zaprojektowanym, by pomagać osobom będącym na wczesnych etapach rozwoju uczyć
się jak czerpać radość z bycia z innymi ludźmi, nawiązywać kontakty, tworzyć
relacje, poznawać wzory komunikowania się…
"Dostrajanie się"- konieczne jest, aby dorosły "dostroił się" do dziecka, nieustająco odczytywał i oceniał jego zachowanie, w poszukiwaniu tego, na co może odpowiedzieć, aby stworzyć "momenty komunikacyjne"
Sposoby odpowiadania:
- naśladowanie/włączanie się/ odzwierciedlanie- zachwycony wyraz twarzy/ głos/ język ciała
- "wybuchy mowy" lub ciągłe komentowanie
W efekcie dziecko zyskuje to, że:
- tempo aktywności jest odpowiednie- to dziecko dyktuje tempo- zawartość treściowa aktywności jest zrozumiała, ponieważ punkt startowy stanowią rzeczy, które dziecko samo robi i rozumie
- zachowanie dorosłego jest zrozumiałe- podobne do zachowania dziecka
Podstawowe zasady Intensywnej Interakcji:
1. Nauczyciel się powstrzymuje i czeka na to, co zrobi uczeń.2. Nauczyciel jest spokojny, nie spieszy się.
3. Nauczyciel buduje aktywność (jej treść i przebieg) odpowiadając na to, co robi dziecko.
4. Jest wiele sposobów odpowiadania, ale najczęściej stosuje się naśladowanie/powtarzanie/ włączanie się.
5. Nauczyciel się "dostraja".
6. Obserwowanie i czekanie, PRZERWY!
7. Odpowiadanie- na to co robi dziecko.
8. Naśladowanie/ włączanie się jest często stosowaną i efektywną odpowiedzią.
9. W związku z tym uczeń zasadniczo "prowadzi" lub przeważnie "idzie pierwszy".
10. Wyczucie czasu/ tempo.
11. Wzajemna przyjemność.
12. Aktywność kończy się, gdy uczeń ma dosyć.
DO ZAPAMIĘTANIA:
"Odpręż się, czekaj. Nie rób zbyt wiele, nie próbuj "ukierunkowywać" aktywności...... wstrzymuj się, zostawiaj uczniowi czas i przestrzeń, ty rób mniej, w tym jest sens "minimalizmu"
Częste, powtarzalne, liczne sesje/ doświadczenia- dzień w dzień, tydzień w tydzień, miesiąc w miesiąc
Są to fragmenty z materiałów z Konferencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz